fbpx
Aller au contenu
Visa pour l'image photojournalisme

El 34è Visa Pour l’Image posa el focus en la guerra d’Ucraïna i la crisi climàtica

Article mis à jour le 12 août 2023 à 08:12

La 34a edició del Visa Pour l’Image centrarà l’objectiu en la guerra d’Ucraïna, els conflictes bèl·lics i l’emergència climàtica. En destaca sobretot l’exposició ‘Mariupol, Ukraine’, de l’equip d’Associated Press (AP) Mtyslav Chernov i Evgeniy Maloletka. Ells van ser els últims periodistes a sortir de la ciutat assetjada i bombardejada sense treva per les tropes russes. El festival, es farà del 27 d’agost a l’11 de setembre, inclou 25 exposicions, sis projeccions, debats i trobades, que convertiran de nou Perpinyà en capital del fotoperiodisme. Les instantànies de l’actualitat abasten des de la guerra inacabable a l’Afganistan fins a l’impacte de la pesca industrial, passant pels rebels birmans o les dones a les presons d’Amèrica Llatina.

El món del fotoperiodisme es tornarà a donar cita a Perpinyà a partir del 27 d’agost

Des d’aleshores i fins a l’11 de setembre, el Visa Pour l’Image omplirà de nou la ciutat amb imatges d’actualitat. Exposicions a diferents indrets del centre -entre els quals, el Convent dels Mínims i l’Església dels Dominicans- que es complementaran amb sis vespres de projeccions i la setmana dedicada als professionals.

Com era d’imaginar, el Visa posarà el focus en la guerra d’Ucraïna. « Acapara tota l’atenció i evidentment, nosaltres la tractarem a bastament », explica el director del festival, Jean-François Leroy, al programa d’aquesta 34a edició.

Entre les fotografies que se’n mostraran, en destaquen les de l’equip de periodistes de l’agència AP. Testimonis del setge de Mariúpol, Chernov i Maloletka van ser els últims periodistes a sortir de la ciutat bombardejada, i ja quan els buscaven les tropes russes, gràcies a l’ajuda de personal de l’hospital.

// Llegiu també el nostre article : Creix l’aposta de les editorials pel còmic en català

De Mariúpol a l’exterior

« Durant més de quinze dies, ells van ser l’únic mitjà internacional que hi havia a la ciutat, els únics periodistes que enviaven fotografies i vídeos al món exterior », destaquen des del Visa Pour l’Image. « Sense el treball de l’equip d’Associated Press, de Chernov i de Maloletka, el món nou hauria vist gairebé res del setge de Mariúpol », afegeix l’organització del festival.

De com l’horror sacseja allò quotidià, el festival també se’n farà ressò amb el treball del periodista de ‘Le Monde’ Lucas Barioulet. Entre març i maig, ell va documentar de quina manera la guerra impactava damunt milions d’ucraïnesos.

Fotografies d’una mare en un hospital de Kíiv acompanyant el seu fill a qui l’impacte d’un obús ha obligat a amputar una cama, d’una anciana pidolant entre les ruïnes de Borodyanka, del conservador d’un museu de Lviv mirant les parets nues de les sales… « Perquè més enllà de la pèrdua d’un territori, la guerra és també la destrucció d’un país, de la seva identitat i del seu patrimoni », escriu el fotoperiodista.

France, Perpignan, 2022-08-23. Illustration, banners, posters and signs for the 33rd Visa pour l Image festival of photojournalism in Perpignan. Photograph by Arnaud Le Vu / Hans Lucas. France, Perpignan, 2022-08-23. Illustration, baches, affiches, panneaux de signalisation du 34e festival de photojournalisme Visa pour l Image a Perpignan. Photographie de Arnaud Le Vu / Hans Lucas.

// Llegiu també el nostre article : Jeunesse & Visa l « Il n’y pas d’image violente, c’est la situation qui est violente »

Conflictes i crisi climàtica

Fidel a la seva essència, el Visa Pour l’Image se centrarà a mostrar allò que passa al món. I els altres conflictes bèl·lics no en quedaran al marge, com la inacabable guerra i l’ascens dels talibans a l’Agfanistan (amb els ulls d’Andrew Quilty de l’agència VU) o la resistència al cop d’estat militar a Birmània (amb l’objectiu de Siegfried Modola).

El programa també inclou exposicions centrades en la crisi climàtica, com ‘La sisena extinció’ d’Alain Ernoult (que mostra les espècies amenaçades i en perill de desaparèixer) o la que se centra en l’impacte de la pesca industrial (de George Steinmetz).

Però el Visa Pour l’Image és eclèctic. I aquest 2022 també dona espai al fotògraf polític de ‘Le Monde’ Jean-Claude Coutasse amb la mostra ‘Bains de foule’ (on s’hi veuen instantànies de Macron amb Putin el 2017, o amb Trump el 2019). I entre les propostes, també es podrà resseguir la vida de les dones a les presons de l’Amèrica Llatina o la relació de la gent amb els medicaments, entre d’altres.

Arxius d’edicions anteriors de Visa pour l’Image © Made In Perpignan

// Llegiu també el nostre article : Interview | Le commerce des animaux exotiques destinés à la chasse avec Mélanie Wenger

El Visa virtual

Com cada any, les exposicions es complementaran amb projeccions, debats i trobades amb fotògrafs. El festival entregarà els premis que reconeixen els millors reportatges fotogràfics a partir del 31 d’agost. I quan el Visa Pour l’Image presencial tanqui l’objectiu, encara quedaran les setmanes obertes als escolars (del 12 al 23 de setembre) i les exposicions en línia (que es mantindran fins a finals de mes).

Arxius d’edicions anteriors de Visa pour l’Image © Made In Perpignan

Participez au choix des thèmes sur Made In Perpignan

Envie de lire d'autres articles de ce genre ?

Comme vous avez apprécié cet article ...

Partagez le avec vos connaissances

MiP via ACN